Knowledge contributions from physical education to early childhood education at the University of Antioquia
Saberes que aporta la educación física a la educación inicial en la Universidad de Antioquía
Main Article Content
Abstract
The present research reflects on the knowledge that can be contributed from Physical Education to Early Childhood Education in the context of the University of Antioquia (Medellín, Colombia). This university offers a program that develops theoretical and practical elements to support the comprehensive development of early childhood, based on knowledge specific to the field. A space for contextualization is thus presented, allowing for the recognition of political and socio-cultural aspects that create opportunities for the existence of the Early Childhood Education Segment within the Recreational Sports Program at the University of Antioquia, moving from a global perspective to a local and institutional level. The study was conducted using the qualitative methodology known as archaeology, drawing from the notions proposed by the Grupo Historia de la Práctica Pedagógica en Colombia. Among the key findings, the research highlights the recognition of the multiple types of knowledge that the Recreational Sports Program contributes from Physical Education to Early Childhood Education, based on theoretical aspects narrated by teachers and families. This allowed for an understanding of the meaningful learning experiences of those attending the program and the acknowledgment of these aspects as significant contributors to the comprehensive development process of young children. Regarding contributions from practices, families and teachers expressed their recognition of the guiding activities incorporated in the program’s curricular guide.
Downloads
Article Details
References
Equipo técnico de la comisión intersectorial para la atención integral de la primera infancia (2013). Estrategia de atención integral a la primera infancia. Fundamentos políticos, técnicos y de gestión. Bogotá. Imprenta nacional.
Fernández, M. (2006). Protocolo de la sesión del 26 de octubre de 2006. Doctorado Interinstitucional en Educación. Énfasis: Historia de la Educación.
Foucault, M. (1972). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI Editores Argentina S.A.
Foucault, M. (2002). Arqueología del saber. Siglo XXI Editores Argentina S.A.
Renzi, Gladys Miriam. (2009). Educación Física y su contribución al desarrollo integral de los niños en la primera infancia. Revista Iberoamericana de Educación. 50(7). 1-14. https://rieoei.org/historico/deloslectores/2663Renzi.pdf
UNICEF Comité Español (2006). Convención sobre los derechos del niño. Nuevo Siglo. España.
Universidad de Antioquia. (s.f.). Funciones misionales. https://acortar.link/ oKuMvx
Yarza, A. (2011). Preparación de maestros, reformas, pedagogía y educación de anormales en Colombia: 1870-1940. [Tesis de Maestría, Universidad de Antioquia]. Repositorio Institucional http://ayura.udea.edu.co:8080/ jspui/handle/123456789/88
Zuluaga, O. & Marín, D. (2004-2005). Memoria colectiva. Memoria Activa del saber Pedagógico. Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico (IDEP).
Zuluaga, O. (1987) Pedagogía e Historia, La historicidad de la Pedagogía, La enseñanza, un objeto de saber. Ediciones Foro Nacional Por Colombia.
Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e historia La historicidad de la pedagogía. La enseñanza, un objeto de saber. Editores: Siglo del hombre editores, Editorial Universidad de Antioquia, Anthropos.
Zuluaga, O. (2001). El Saber Pedagógico: Experiencias y Conceptualizaciones. En Encuentros Pedagógicos Transculturales: Desarrollo Comparado de las Conceptualizaciones y Experiencias Pedagógicas en Colombia y Alemania (pp. 81-88). Editorial Marín Vieco Ltda.
Zuluaga, O. y Marín, D. (2015) Memoria colectiva memoria activa del saber pedagógico. Revista Educación y Ciudad (10). 63- 86. https://revistas.idep. edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/281
PDF (Español (España))
FLIP

