Academic quality in nursing training in a pandemic: training practices from virtuality
Calidad académica en la formación de enfermería en pandemia: prácticas formativas desde la virtualidad
Main Article Content
Abstract
The role of nursing is to promote and provide health services with a humanitarian foundation, then the importance of this role is understood as a good education is essential for the future professional, who will be in charge of fulfilling this important task, having as a fundamental axis to evaluate How is education being provided in this area? The health crisis that began in 2020 as a result of Covid-19, was the starting point for innumerable challenges in the world population, mainly in an educational environment, which, being focused on higher education, entails many challenges, among which is the quality of training, student desertion, difficulties in access to education and conditions related to mental health. Faced with this, the responsibility in the development of the academy around the health crisis goes hand in hand with each of the parties that participate in it, in this case, the University and the student body, it is in common agreement as will benefit each of the parties, in favor of the training of quality professionals.
Downloads
Article Details
Keywords
References
Organización Mundial de la Salud (OMS) y Consejo Internacional de Enfermería (CIE). Situación de la enfermería en el mundo 2020: invertir en educación, empleo y liderazgo. 2020. Disponible en: https://www.paho.org/es/documentos/situacion-enfermeria-mundo-2020-resumen-orientacion
Latrach-Ammar Cecilia, Febré Naldy, Demandes Ingrid, Araneda Julieta, González Irene. Importancia de las competencias en la formación de enfermería. Aquichan [Internet]. 2011 ; 11(3):305-315. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972011000300006&lng=en.
Lagoueyte Gómez, M. I. (2015). El cuidado de enfermería a los grupos humanos. Salud UIS, 47(2). Recuperado a partir de https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistasaluduis/article/view/4846
Borré-Ortiz C, Miguel Y, Varela P, Sanabria H, Bautista A. Caracterización de los programas de enfermería en Colombia. Investigaciones Andina [Internet]. 2015;17:1418–32. Available from: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=239040814011
Ministerio de Educación, Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). Education in Colombia [Internet]. OECD; 2016. (Reviews of National Policies for Education). Available from: https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-in-colombia_9789264250604-en
Ministerio de Salud y Protección Social. Resolución 0385 de 2020. 2020. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resoluci%C3%B3n%20No.%200385%20de%202020.pdf
Ruiz Balsa A, García Ramírez J. ¿Cambio o mutación? Reflexiones acerca de las prácticas y procesos educativos universitarios a partir del confinamiento por la pandemia global Covid 19. Revista Científica de la Universidad de Belgrano. 2020. Disponible en: https://revistas.ub.edu.ar/index.php/Perspectivas/article/view/114/115
Alcoy: Marfil. de Alba, A. (2020). Currículo y operación pedagógica en tiempos de CoVId-19. futuro incierto. In IISUE Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 289-294). México: UnAM.
IESALC, UnESCo (2020). CoVId-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Caracas: IESALC.
Lovón, M., & Cisneros, S. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID-19: El caso de la PUCP. Propósitos y Representaciones, 8 (SPE3), e588. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588.
pdf (Español (España))
FLIP